Kryssa Niklas Carlsson för ett EU som en god, grön global ledare! Nr 17 för Centerpartiet.

2007-12-18

Tveksam vetenskaplig trovärdighet

SvD har idag en artikel om två galaxer som håller på smälter samman, och ett svart hål som tydligen stör processen genom att "spruta en stråle av partiklar och magnetisk strålning". "Galaxernas krig i rymden" heter artikeln.

Flera märkliga saker framkommer i artikeln, som får mig att ifrågasätta SvDs kompetens. För det första står det att det hela pågår på ett avstånd av minst 1,4 miljarder ljusår från jorden. Längre ner i artikeln säger man sedan att
"Strålen [från det svarta hålet] började drabba galaxen för ungefär en miljon år sedan". Mycket märkligt, med tanke på att det tar minst 1,4 miljarder år för ljuset att färdas därifrån och hit, så att vi kan se vad som händer. Det vi ser idag skedde alltså för 1,4 miljarder år sedan därborta, och vi kan inte se någonting som påbörjades för en miljon år sedan.

För det andra har de antingen gjort en helt revolutionerande upptäckt angående det svarta hålet, eller också brister man återigen i vetenskapligheten. Ingenting kan "spruta ut ur" ett svart hål. Inte ens ljuset kan undfly den massiva gravitationen, det är därför de kallas svarta hål. Det kan definitivt inte spruta ut partiklar.

När man sedan använder språk som "dödsstråle", "svarthålsmobbare", "rymdkrig" och säger att det svarta hålet "surnade till", ja då finns inte mycket trovärdighet kvar.

Det verkar som SvD lite för lättvindigt tagit in en amerikansk nyhet utan vidare faktagranskning. Är det en regel eller ett undantag på Svenska Dagbladets redaktion?

9 Kommentarer:

  • "en miljon år sedan" avser förmodligen den lokala tiden i den galaxen. Dvs i den bild som nu når oss från galaxerna har det hela pågått i en miljon år.
    Sen antar jag att den strålning det talas om härrör från området närmast det stora svarta hålet i galaxens mitt. Det är känt att sådana områden sänder mycket energirik strålning. För mer info sök på t.ex "active black hole" på NASAs site.
    Men jag håller med om att det var onödigt att ta ner nyheten till "Star Wars"-nivå, rymden är fascinerande nog ändå.

    Skrivet av Anonymous Anonym 18 december, 2007 15:49  

  • I astronomi förenklar man ofta, det man ser nu sker nu osv. I kosmologi räknar man oftast in ljustiden.

    Materia kan spruta från ett svart hål, inte innefrån hålet men från hålets närhet. Materia och gas som strömmar mot ett svart hål lägger sig oftast i en spiral/skiva runt hålet, gasen närmast hålet kommer mycket nära ljusets hastighet ger i från sig mycket hög strålning som ljus, röntgen och gamma. Runt hålet skapas även ett extremt magnetfält som kanaliserar mycket av denna strålning bort i riktning av det svarta hålets poler.

    Det finns olika fenomen med olika namn som bygger på precis detta. En kvasar antas vara en förhistorisk galax med ett stort vart hål som äter enorma mänger av materia. Dessa kan bara ses i forntiden, mycket långt bort. Dagens kusiner är aktiva galaxer, en galax med mycket strålning och ofta ”dödsstrålar” från dess mitt men de är aldrig lika ljusstarka som de gamla kvasarerna. Ett mindre fenomen är en s.k. hypernova. En stor stjärna som kollapsar till ett i detta fall nytt litet svart hål kan skjuta ut ”dödsstrålar”. Skulle detta ske i närheten av oss (mindre än 10000 ljusår) och en stråle träffa vårt solsystemskulle vi bli levande grillade på ett par timmar. Dock har man inte upptäckt några stjärnor i riskgruppen som har sina poler riktade mot oss.

    Enligt Stephen Hawking kan ett litet svart hål stråla, göra sig av med materia. Detta är ännu inte bevisat men det är ett spännande koncept. Vi har inte hittat något litet svart hål i närheten vi kan mäta strålning från.

    Skrivet av Anonymous Anonym 18 december, 2007 16:56  

  • Ja alla krigs- och mobbningsmetaforer hade man gärna sluppit. Men jag tycker det är helt okej att räkna tid som SvD gör (annars blir folk snurriga i huvudet av att försöka räkna ut hur det 'verkligen' ligger till). Och att strålen kommer 'från hålet' är inte heller helt fel, även om den inte kommer ur hålet på det viset. Mer om det hela finns hos oss på popast-bloggen.

    Skrivet av Blogger Robert Cumming 18 december, 2007 19:48  

  • Niklas, jag håller med du, som man säger i norrbotten, det är gravt förvirrande att säga att ngt hände för en miljon år sedan i ett föremål som ligger 1,4 miljarder ljusår bort, oavsett om man "menar rätt".
    Vad det gäller den övriga slaskjournalistiken i artikeln,så har SvD precis gett Lars Ryding i uppdrag att rätta floskler, överdrifter, dumheter och direkta faktafel för att höja kvalitén.Han lär få det arbetsamt. SvD störtdyker mot tabloidnivån, som i sin tur sjunker snabbt.....
    Med vänlig hälsning.

    Skrivet av Blogger Anders 18 december, 2007 20:07  

  • Omen tänk lite.. vad kan du av vad som händer där ute??
    förr i tiden så trode man att jorden inte alls kunde vara rund tex..
    Svarta hål.. ja vi vet att dom drar in allt(som vi känner till) i sej.. men vad vet du? dom kanske kan bli fulla och måste "spruta" ut lite då och då...

    Skrivet av Blogger Gixian 18 december, 2007 21:08  

  • Vadå svarta hål kan inte spruta ut???
    Vad vet du om vad som kan och inte kan hända där ute??
    Ja, vi vet att svarta hål "suger" in allt (som vi känner till) in i sej.. men vem vet, det kanske blir fullt någon gång och måste spruta ut lite också.. Tänk på vilken förbindelse detta kan ha med "BigBang"..
    När de svarta hålen i mitten av varje galax har sugit i sej alla galaxer.. kanske dom släpper ut det och BOOM.

    Skrivet av Anonymous Anonym 18 december, 2007 21:13  

  • Haha, jag tycker inte det är trovärdigt med en centerpartist som pratar latin.

    Skrivet av Anonymous Anonym 18 december, 2007 22:36  

  • SvD gör helt rätt i alla förenkla beskrivningen då det inte är en faktatidning för specialister. De som är specialiser har dessutom inga problem med att förstå innehållet.

    Ett svart hål är dessutom mycket mer än gränsen, den så kallade "händelsehorisonten" där allt dras inåt och inget kommer ut. Största delen (volym-mässigt) ligger utanför denna gräns varav en del åter slungas ut i rymden när annan massa sugs in.

    Skrivet av Anonymous Anonym 19 december, 2007 01:11  

  • i vissa teorier beskriv gravitation och andra fysikaliska fenomen som just bombardemang av partiklar mellan olika kroppar

    Skrivet av Anonymous Anonym 04 januari, 2008 09:23  

Skicka en kommentar

<< Hem