Kryssa Niklas Carlsson för ett EU som en god, grön global ledare! Nr 17 för Centerpartiet.

2008-12-23

Ryssland - den eviga huvudvärken

Igår skrev SvD om att ryska ledningen arbetar med att återupprätta Stalin, genom att framhålla de moderniseringar han genomförde, att han besegrade Hitler och byggde upp Sovjet till en supermakt. Det är ungefär som att tyskarna skulle börja framhålla Hitler som en fin kille eftersom han fick ner arbetslösheten, återupprättade det tyska självförtroendet och byggde Autobahn. Stalin orsakade miljoner och åter miljoner döda under sin terrorregim, sannolikt fler än någon annan. Putin med vänner försöker nu sopa det under mattan, och lära unga ryssar att Stalin var en ledare att vara stolt över. 4 december slog ryska staten till mot ett forskningscenter i St Petersburg och stal 11 hårddiskar med historisk forskning (Amnesty skriver om det här). Forskningen handlade bland annat om Stalins övergrepp och terror. Var räden ett led i censuren?


Samtidigt kommer ett lagförslag i Ryssland som vill definiera förräderi som "aktiviteter som hotar den konstitutionella ordningen", vilket kan betyda vad som helst. Det kan till exempel betyda att det är förräderi att protestera mot den sittande regeringen.

Idag rapporterar dessutom SvD om att Rysslands planer på upprustning börjar konkretiseras; det handlar om nya kärnvapenbärande robotar, örlogsfartyg, hundratals stridsvagnar, stridsflygplan och mycket annat. Självklart är det mest oroande deras storsatning på nya kärnvapen (vilket strider mot icke-spridningsavtalet).

DN.se rapporterar också att rysk kravallpolis flygs från Moskva för att brutalt slå ner demonstranter som är missnöjda med Putin. Ledningen kan inte heller acceptera att någon faktiskt kan vara missnöjd med dem, vice premiärminister Viktor Setjin förklarade angående demonstrationerna att "något slags bedragare har provocerat fram detta".

En allt mer auktoritär ledning som inte tolererar protester, som hyllar massmördare som Stalin, som sysslar med kärnvapenupprustning (och konventionell upprustning) samt invaderar obekväma självständiga grannstater (Georgien) borde få EU och Sverige att omvärdera sin relation till Ryssland - och framförallt göra sig mindre beroende av rysk gas och olja. Vi bör inte isolera dem, det skulle vara kontraproduktivt, men vi bör inte vara så beroende av dem som vi är idag. Och vi bör inte godta byggandet av gasledningen i Östersjön.

Etiketter: , , , ,

10 Kommentarer:

  • Prcis allt i din artikel är felvinklat. Hets mot folkgrupp??
    Vad har du rökt din neocon-hycklare?

    Skrivet av Anonymous Anonym 23 december, 2008 11:09  

  • Sedan när är det hets mot folkgrupp att kritisera en statsledning? Det är en demokratisk rättighet.

    Specificera gärna din kritik, eftersom jag är väldigt nyfiken på vad du anser vara felvinklat!

    Skrivet av Blogger Niklas 23 december, 2008 11:27  

  • Håller med - Ryssland är en märklig stat. I Duman sitter i praktiken bara nationalister och gammelkommunister. De motsvarar ungefär som om Sveriges Riksdag bestod av Nationaldemokraterna, Sverigedemokraterna och KPML(r). Att dessa som talman har Vladimir Zhirinovskij, mannen som, då han var partiordförande, lovade att återupprätta Rysslands och Sovjetunionens gamla gränser är ju ännu mer skrämmande.
    Att de försöker dölja Stalins terrorregim och återupprätta denne tyrann till hjälte igen är inte så konstigt. Ryssland är kulturellt en hel del annorlunda än västvärlden, trots alla västinfluenser som kommit in efter Sovjets fall.
    Det du skriver är rätt. Vi kan inte avskärma oss och bojkotta Ryssland ekonomiskt, då detta kan få allvarliga följder. Vi får heller inte försätta oss i beroendeställning till detta land. Liksom övriga grannstater fått känna av, älskar Ryssland att dra hårt i tyglarna, så det gäller att inte få dessa tyglar i Sveriges "mun".
    Vad övrigt är, måste vi faktiskt inse att vi måste sluta låtsas som om intet ont någonsin kommer hända Sverige. Att alla länder omkring oss om inte upprustar, men åtmistone bibehåller sin försvarsförmåga, medan Sverige beslutat att inte försvara sitt territorium, är lika dumt som att säga upp sin hemförsäkring eller bilförsäkring.

    Skrivet av Anonymous Anonym 23 december, 2008 13:06  

  • Man får inte glömma att Ryssarna byter ut gamla vapensystem mot nya och att de rustar upp ifrån en låg nivå. Det försvar de hade på Sovjettiden är i princip slaget i spillror. Deras försvar består i princip av kärnvapen och strategiska kärnvapen. Naturligtvis är det oroväckande med en Rysk upprustning men det är mycket mer oroväckande med en helt onödig europeisk missilsköld som endast ökar spänningarna.

    Inte någon seriös underrättelsetjänst kan på största allvar hävda att den endast är riktad mot "skurkstater" som Iran. Då är man mer än duktigt naiv och oinsatt. Det många inte vet är att en anläggning redan finns operativ i Alaska (testanläggning men lika väl fullt fungerbar). Ingen hävdar väl att den är riktad mot regionala skurkstater på den amerikanska kontinenten?

    Som jag ser det är missilförsvaret snarare ett skydd för USA mot ryska kärnvapen som kommer ifrån öst och anläggningen (eller kanske snart anläggningarna) i Alaska är ett skydd mot missilerna som kommer ifrån väst.

    Det är klart oroväckande att man inte tar Ryssland på allvar när de säger att det är ett hot.

    Varför man nämner att missilskölden är ett skydd mot Iran/"skurkstater" är en gåta. Varför skulle Iran vilja angripa Europa (som i princip är rent självmord) om de inte först blir attackerade av Väst?

    Är skölden kanske också en del i planen att invadera Iran?

    Man skall ej heller glömma att USA har baser i majoriteten av världens länder och vill gärna behålla den dominansen och därför är ett svagt Ryssland en topp-prioritet. Därför kommer Ryssland att tryckas ner så långt ner i skorna det går.

    Att Väst är några oskyldiga små lammungar som väntar på att bli slaktade går jag helt enkelt inte på, speciellt inte efter invasionen av Afghanistan och Irak.

    Vill väst behålla folks hjärtan och hjärna är det nog dags vi börja använda hjärnan speciellt.

    Skrivet av Anonymous Anonym 23 december, 2008 14:41  

  • Jag försår inte varför man betraktar Rysland som ett ständigt hot, speciellt Sverige, som aldrig i den moderna tid legat inom ryska intresseområden? Och jag inte heller förstår varför europeiska medier inklusive svenska medier tycker at det är okej med amerikanska missiller i Polen och Baltiska länder men rysk militär upprustning är ett hot? Ryssland är ett land som är en av de få länder som har det privilegium att föra en OBEROENE utrikespolitik och det landet gör det som de tycker ligger i dess intressen. Ni vet inte ett dugg vad Ryssland gick igenom under 90 talet när Väst försökte tvinga Ryssland till att acceptera monsterkapitalismen och "demokratisk" utveckling. Ni vet inte heller rysk moral och den ryska/slaviska traditionen och därför tolkar allt Ryssland gör ur den information som sprids av hjärntvättande västmedier.
    Det är väldigt konstigt att ingen heller märker USA:s gigantiska propagandamaskin och hur de hjärntvättar sitt folk.
    Jag ser tyvärr inte att svenska medier analyserar hur många irakier har blivit mördade pga den amerikanka okkupationen av landet, jag ser inte heller att svenska "oberoende" medier berättar vad USA håller på med i Pakistan, Afganisan och mm. Jag an tänka mig vilken hysteri skulle det uppstå när Ryssland skulle göra en tionde del av det hemska som USA håller på med idag. Men visst...man kritiserar ju inte "deokratier" som USA är.
    Jag tycker att det är dags att börja använda egna hjärnor för att på rätt sätt kunna utvärdera det som händer i världen, annars varför har vi detta undrbara organ?

    Skrivet av Anonymous Anonym 23 december, 2008 15:49  

  • Och förresten, för de som fattar nåt - Rysslnd är den enda landet i världen som hindrar USA idag från att förverliga sina planer på en total världsdominans, som inte skulle främja nåt annat land i världen föutom staterna själva.
    Jag håller inte med titeln "Den eviga huvudvärken". Om Herren vill bli parlamentledamot i Europaparlamentet då borde han veta att demokrati handlar om att förhamdla och uppnå beslut genom att man offrar nåt och respekterar andra länders åsikter. Genom att betrakat Ryssland som huvudvärk kommer Europa och Ryssland aldrig attuppnå en överenskommelse, om sådana som Niklas intar Europaparlamentet. Gud, bevare oss.

    Skrivet av Anonymous Anonym 23 december, 2008 15:56  

  • Till "anonym";

    att kritisera Ryssland innebär inte per automatik att man är USA-kramare. Om du tittar på mina inlägg om USA här på bloggen ser du att jag ägnar mer tid åt USA-kritik än Ryssland-kritik. Bland annat är jag starkt kritisk mot USAs missilförsvar, som du verkar tro att jag försvarar.

    Självklart är Rysslands agressiva politik, både inrikes och utrikes, en huvudvärk för EU och Sverige. Ryssland är en auktoritärt styrd stormakt som ligger i vår närhet. Det gör dem till ett orosmoment, och det gör dem till föremål för granskning och kritik.

    Angående kärnvapen och missilsköldar kan jag påpeka att jag driver kampanjen skrotakarnvapen.nu, där USA är ett av de länder som kritiseras starkt.

    Skrivet av Blogger Niklas 23 december, 2008 19:04  

  • Du kan lite

    Stalin dödade inte miljoner och miljoner och fler än någon annan

    Hur många döda han --> 800,000 som han gav order om att skjuta och det är många

    Var kommer dessa miljoner från

    Jo en grupp höger konservativa från Frankrike bestämde sig för att skriva en bok "kommunismens svarta bok"

    Och det var beslutat att man skulle nå 100 miljoner offer

    Så vad gjorde man

    Jo man sa att 40% av alla som dog gjorde så pga av Regimen, bara så där rakt upp och ner 40%

    Man räknade då in alla som man TYCKTE dog i förtid, alla som man tyckte fick en ändrad livs situation och som man tyckte skulle leva längre, inga direkt vetenskapliga fakta bara vad man tyckte, den höger grupp från frankrike. Alla precis alla som dog i fängelse, eller alla som dog av vad som helst 10 år efter de hade blivit släppta från fägelse
    Och det gjorde man i Kina också och det är så man får dessa fantastiska miljoner

    Om man hade räknat på samma sätt i tex USA eller något annat land så hade man varit uppe i flera miljarder döda, faktiskt nästan alla som har dött om man tycker lika mycket som den Franska högern.

    För att alla som inte har råd med sjukvård dör i förtid, räkna upp alla de som dog i amerikanska fängelser på 30 40 50 60 70 80 90 00 talet så blir det enorma siffror och alla som dör 10 år efter de har blivit släppta är ännu större

    Samtidigt så ignorerar man alla som levde tack vara de fria sjukvården som inte fanns i Ryssland innan och alla barn som inte dog i födsel tack vara att de nu kunde föddas i sjukhus

    Du behöver inte göra mer än kolla vad som hände med döds åldern när kommunismen fall, I sovjet var den ungefär 72 för män och ungefär 75 för kvinnor

    Under Jeltsin tiden gick den ner till 56 för män och 69 för kvinnor, men detta räknas ju såklart inte. I de forna sovjet republikerna är det ännu värre

    Så nej Stalin har inte dödat mer än någon annan, han har dödat 800,000 och det är många men Hitler dödade över 40 miljoner och det är mer, Japans kejsare dödade över 20 miljoner kineser och det är också fler än Stalin

    Sen kan man bara gå tillbaka i tiden och se hur många alla dessa kungar i historien har dödat och hur många som har dött i förtid pga deras politik

    Skrivet av Anonymous Anonym 29 december, 2008 23:43  

  • Till "anonym" som försvarar Stalin.

    För det första är det inte helt lätt att förstå allt du skriver, eftersom du stavar och uttrycker dig mycket dåligt.

    För det andra är det ingen tvekan om att Stalins terrorregim skördade miljoner och åter miljoner dödsoffer. Långt ifrån alla dessa sköts - de flesta dog av brutal totalitär politik, som innebar massvält, deporteringar, slavarbete och sjukdomar. Människor avrättades, torterades, deporterades och fängslades helt godtyckligt. Den fullständigt misslyckade omstöpningen av jordbruket till enorma kollektivjordbruk ledde till miljontals döda i svält.

    Att medellivslängden (det heter inte "döds åldern") minskade efter Sovjets fall är inte konstigt - när en så stor statsbildning kollapsar kan man inte förvänta sig annat. Det är absolut inget försvar för det Sovjetiska statssystemet.

    "Om man hade räknat på samma sätt i tex USA eller något annat land så hade man varit uppe i flera miljarder döda" är ett rent löjligt påstående.

    Det finns inga förmildrande omständigheter kring Stalins regim. Den var ett vanstyre som inte har många motsvarigheter i historien. Om du kan din historia vet du att Chrusjtjov vid den 20:e partikongressen 1956 tog avstånd från Stalin och hans terror mot sitt folk. När till och med hans efterträdare erkände detta, borde väl även du kunna göra det...

    Skrivet av Blogger Niklas 30 december, 2008 14:43  

  • Till "annonym"

    Det är en otroligt gammal mossig sovjetretorik du använder. Så fort någon säger något kritiskt mot Ryssland så hoppar de på USA... men VARFÖR DET???
    De har INGENTING MED ÄMNET ATT GÖRA!!! ...men visst ska man kritissera USA och framså som superhjältar själva.

    I alla fall att säga att Stalin "bara" dödade 800 000 människor är hårresande, även om det nu var så att Stalin nu "bara" dödade 800 000 så är han fortfarande en av världens största massmördare.

    Lyckligtvis är det nog ingen som tror på dessa "fantastiska" nya siffror om att Stalin "bara" mördade 800 000.

    Att kritisera Ryssland är komplicerat för alla 'ryssofiler' byter otroligt snabbt samtalsämne och börjar kritisera något annat, de vill aldrig se till sina problem eller ännu mindre ta tag i dem. Se det som lite konstruktiv kritik istället och försök utröna om det finns någon sannig i kritiken, vifta inte bara bort den.

    Att Sovjet (styrt från Moskva i den ryska sovjetrepubliken) har förföljt, mördat och deporterat interlektuella, regimkritiker och religiösa personer äre ett faktum. Gulag är ett faktum.

    Det var inte länge sedan detta hände och det är otroligt bra att kritiken mot Ryssland inte låter vänta på sig när man åter igen förföljer regimkritiker (journalister och affärsmän) och när man åter rustar militärt eller använder gas/energi som ett vapen.

    Om "annonym" skulle få bestämma så skulle säkert jag sitta i Stalins fantastiska Gulag. Klart man ska reagera när Ryssland beter sig illa!!!

    ps: till "annonym", led inte in debatten på USA igen, utan förkara gärna vad Gulag var och varför Ryssland förföljer regimkritiska journalister och rustar militärt igen med kärnvapen... och lägg till där också gasleveranserna. Klart att Ryssland är en huvunverk!

    Skrivet av Anonymous Anonym 14 januari, 2009 22:08  

Skicka en kommentar

<< Hem